Sauna versterkt uw weerstand

Een saunasessie zorgt ervoor dat uw bloeddoorstroming verbetert, uw poriën worden opengezet en afvalstoffen worden sneller uit uw lichaam verwijderd.

Heeft u vaak last van koude handen en voeten in de winter? Dan kan dat te wijten zijn aan een slechte bloeddoorstroming. Een regelmatige saunabeurt kan hier wonderen doen. Uw bloedvaten zetten tijdens een saunasessie uit door de warmte en krimpen weer in door afkoeling. Op die manier staat een saunabeurt synoniem voor cardiovasculaire training voor uw hart en bloedvaten. Regelmatig saunagebruik heeft bovendien een gunstige invloed op uw immuunsysteem zodat u minder vatbaar bent voor griepjes en verkoudheden. In Finland worden jonge baby's al mee in de sauna genomen omdat het de weerstand versterkt.

In een sauna schommelt de temperatuur tussen de 80 à 100 graden. De lucht is er enorm droog. Zo kan het lichaam de warmte gemakkelijk verdragen en tevens als aangenaam ervaren.

 
Zo is het noodzakelijk om helemaal naakt in de sauna te gaan. Alleen dan kan het lichaam de warmte optimaal opnemen en wordt het zweet niet vastgehouden.
 
Effect van sauna:
 
- training van vaatspieren en verbetering van de doorbloeding.
- stimulatie van de ademhaling.
- de huid krijgt meer weerstand tegen infecties, vernieuwt zich sneller en het verouderingsproces vertraagt.
- ontspant de spieren.
- ondersteunt een goede maag- en darmwerking.
 
 
Het belang van een correct saunaritueel:
 
Veel mensen gebruiken de sauna verkeerd. Daarom leggen we u graag uit hoe een correct saunaritueel verloopt.
Neem een warme douche waarbij u zich helemaal wast met zeep. Volledig afgedroogd gaat men de sauna binnen. 
 
Het wordt vooral aangeraden om te gaan liggen in de sauna, omdat een suanabeurt intenstief en belastend is voor uw lichaam. 
Praat dus niet teveel en focus u op de ontspannende werking. Neem niet meteen bovenaan plaats indien u het niet gewend bent om in de sauna te gaan. 
 
Ga na de saunabeurt naar buiten en adem frisse lucht in zodat uw longen kunnen afkoelen. 
Neem daarna een koude douche of een dompelbad. Koel bij voorkeur eerst uw voeten en handen af en werk toe naar uw gezicht en hart. 
Rust nadien, drink voldoende water en wacht even voor u zich in een warme jacuzzi neervlijt.
 
 

A woman looks most beautiful after the sauna